dinsdag 3 april 2012

Werk, héél veel werk, dat besef je wel als je een boerderij in Frankrijk koopt.
Een boerderij in Frankrijk wordt door de eigenaar niet onderhouden. Als de boel bijna instort, en de loodhoudende verf, die vanaf de 50er jaren al niet meer gebruikt wordt, vanzelf van de eiken deuren afvalt, komt er een Nederlander die toch nog brood in het bouwval ziet.
Gelukkig voor Frankrijk blijft veel onroerend erfgoed behouden.
Om al het werk te kunnen versnellen, heb je goed gereedschap nodig.
Veel hebben wij al, maar een vlak-vandiktebank met langgatboor voor oa het maken van ramen en deuren had ik niet. Lekker zuiver werken ,En toch snel was de bedoeling.
De vorige keer op terugreis vanuit Frankrijk de eerste gekocht in midden Nederland.
Deze was niet helemaal compleet, beveiligingskap miste. Een essentieel onderdeel vond ik. Een 2e machine die echter alleen op 380v draaide vond ik in Zeeuws-Vlaanderen.
Alle zaken zaten daar bij! Toen bleek echter de 220v versie na iedere 30 seconde uit te vallen. Motor kapot. Informatie bij de fabrikant Scheppach leerde dat een nieuwe motor  tussen de €800 en €1000 kostte.
Een bedrijf in Ritthem(zeeland) kon de motor repareren. Dit zou €300 gaan kosten. Een compleet nieuwe motor konden ze aanbieden voor €250. De volgende dag was hij er al.
Hopelijk kan dit weekend dus de achterstand van werken ingehaald worden, en zijn mijn ramen, die ik uit Frankrijk meegenomen had, op tijd klaar om direct weer mee te nemen.

1 opmerking: