zondag 25 maart 2012

Hobbyen

Hobbyen. Geen Frans woord en geen Nederlands woord ook blijkbaar. Ik vind het niet terug in Kramers woordenboek en de spellingscontrole blijft dit woord rood onderstrepen. 'Wat voor de één een hobby is, is voor de ander een beroep'. Voor mij geldt straks misschien andersom, dat ik van mijn beroep mijn hobby kan gaan maken! Iets dat ik straks in Frankrijk weer wil gaan oppakken, pottenbakken! Twee weken geleden stond er op zeelandnet een keramiekoven te koop. De oude vertrouwde bovenlader van VeKa. Nostalgie en een oerdegelijke oven. Ik heb hem gekocht voor 75,- en dat is de ervaring alleen al wel waard.
Want, mijn leven lang gedacht aan het zelf produceren van ‘kunst’, het is er nooit van gekomen. Maar, na het zien van de tentoonstelling ‘Rome in Zeeland’ in het Zeeuws Museum jaren geleden, met een expositie van schitterende amforen, was mijn drive om zelf ook weer aan de slag te gaan groot! Het was zelfs voor mij een motivatie om in een streek waar de Romeinen in Frankrijk gewoond hadden, op zoek te gaan naar een huis! Autun, waar wij 28,5km vandaan wonen, is rond het jaar 0 gesticht door Augustus (Augustodonum). Er zijn in Autun veel Romeinse bouwwerken: Romeins theater, Tempel van Janus, delen van de stadswallen, waarvan nog een groot deel onder de grond. En kortgeleden zijn er bij opgravingen kleibeeldjes en Romeinse munten gevonden. Potten en andere aardewerken voorwerpen maken en misschien hier een toeristisch product van maken, dat lijkt me een mooie combinatie. Misschien moet ik dus ook nog een draaischijf kopen? De Romeinen hebben tenslotte in ons (Zee-)land het gedraaid aardewerk geïntroduceerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten